دسته‌بندی نشده

خواص گز

گز، سوغات اصفهان

خواص گز معمولا برای بسیاری از افراد ناشناخته است. همان طور که می دانید گز یکی از سوغاتی های مشهور استان اصفهان می باشد.  گز علاوه بر طعم بی نظیری که دارد می تواند در تامین سلامتی بدن نقش موثری داشته باشد. امروزه استفاده از تنقلات ناسالم و صنعتی باعث به وجود آمدن انواع بیماری ها شده است. برای اصلاح آن ها بهتر است از خوراکی ها و تنقلات قدیمی که مورد استفاده ی گذشتگان بوده است استفاده کنیم. گز یکی از این تنقلات می باشد.

گز به عنوان یک شیرینی خوشمزه به واسطه ی داشتن مواد مفیدی که در ترکیبات خود دارد می تواند به عنوان یک تنقلات سالم شناخته شود. در واقع خواص گز باعث شده است که بتوان از آن به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کرد. با توجه به این که در تهیه گز از شهد انگبین، گلاب، سفیده تخم مرغ و انواع مغز ها استفاده می شود، می توان خواص مربوط به همه ی این مواد را به عنوان خواص گز در نظر گرفت.

گز سرشار از ویتامین های A، C، E و ویتامین های گروه B از جمله B1، B2، B3 و B6 است که هر یک از این ویتامین ها نقشی اساسی در سلامتی بدن ایفا می کنند. همچنین، گز را می توان منبع عظیمی از مواد مغذی همچون سدیم، فیبر، پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم معرفی کرد. علاوه بر این، خرید گز با کیفیت و مصرف آن در طول روز می تواند نیاز بدن به کربوهیدرات، قند های گلوکز و فروکتوز، مالتوز و ساکاروز را برطرف نماید.

شیرینی گز اصفهان، یکی از خوراکی‌های سنتی و محبوب ایران است که به ویژه در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، کرمان، فارس و یزد تولید می‌شود. این شیرینی دارای خواص متعددی است که به سلامتی بدن کمک می‌کند:

  1. تقویت عمومی و افزایش انرژی:
  2. تقویت عملکرد مغز و حافظه:
  3. تقویت بینایی و قوای جنسی:

به عنوان یک شیرینی سنتی، گز اصفهان همچنین دارای ارزش غذایی بالاست و می‌تواند به عنوان یک منبع املاح معدنی و ویتامین‌ها مورد استفاده قرار گیرد۴.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =